« Tillbaka till Nyheter 21 november 2019

Trendspaning från Sthlm Xperience conference (SXC)

Förra torsdagen den 14 november ägde Sthlm Xperience Conference (SXC) rum på Operaterrassen. UX-konferensen var modererad av Caroline Ravn och arrangerad av Zington. Konferensen hade ett flertal inspirerande talare som delade med sig av tips, (trolleri-)tricks och en glimt av vad framtiden har att erbjuda.

Från Softronic deltog fyra UX:are: Max, David, Linnéa och Erica. I detta inlägg har de samlat tankar, trender och inspiration från konferensen.

Samtliga deltagare tyckte att det mest inspirerande ämnet som togs upp var Intelligent Adaptive Interfaces (IAI). IAI är kombinationen av Machine Learning och UX, där gränssnittet formas efter användarens beteendemönster och skapar en personlig användarupplevelse. Förutom att ge en förhöjd och effektivare användarupplevelse bidrar det även med möjligheten att designa system som fungerar för personer med olika typer av funktionsvariationer. Ett exempel på användningen av IAI är programmet Slack, där sökfältet försvinner från GUI om användaren endast använder kortkommando för att söka. Eftersom användaren inte behöver elementet för funktionen finns det ingen anledning att ha det kvar i designen.

De bästa tipsen för UX:are som vi framförallt tar till oss är:

Två tankesätt att förhålla sig till vid användarintervjuer:

  • Seek knowledge, not approval. Det är viktigt att ha ett öppet sinne för kritik och att ta åt sig användarnas åsikter, det är trots allt de som är målgruppen.
  • Say less, listen more. Hur ledande frågor kan orsaka problem och hur man undviker dem i intervjuer och användartester. Det är inte alltid självklart att man märker när en fråga har inbyggda antaganden. Det är också svårt att komma på frågor som inte bygger på antaganden men som är tillräckligt specifika. Man kan bl.a. uppnå detta genom att balansera värderande adjektiv med motsatser, exempelvis ”Tyckte du att funktionen var bra eller dålig?”. Eller undvik att ha med adjektiv i frågan överhuvudtaget. Det är oftast de okomplicerade frågorna som får mest värdefulla svar, så det är viktigt att verkligen lyssna på användaren du intervjuar.

Hur CRO hänger ihop med UX och hur vi som UX:are kan jobba mer datadrivet.
CRO (Conversion Rate Optimization) och UX går hand i hand – ha ett CRO-tankesätt och applicera CRO-metoder för att optimera din design så att den gynnar både användaren och företaget. Det räcker inte bara med A/B-tester längre.

Hjälp användarna förstå vilka begränsningar ett system har, inte bara vad det kan göra.
Med rätt förväntningar på systemets förmåga blir användarna nöjdare. Detta presenterades i kontexten av chattbotar men vi anser att det är applicerbart på UX i allmänhet.

Som sammanfattning kan man säga att det viktigaste är framförallt att lyssna på kunderna. Det är de som är användarna av dina olika tjänster och genom att systematiskt och kontinuerligt ta in feedback med hjälp av exempelvis kvalitativa enkäter är det lättare att skaffa insikter om kundernas behov och matcha dessa med företagets affärsmål.

Nedan återfinns lite bilder från dagen: