Vi välkomnar Britten Wennman som ny ledamot i Softronics styrelse. Hon har en bakgrund inom IT från bland annat Cybercom, Webstep (tidigare Diversify) samt Knowit. Britten är idag CIO och avdelningschef för Digitala Kanaler på Villaägarnas riksförbund. Med sin gedigna bakgrund inom IT kommer hon bidra till Softronics framtida tillväxtresa.
Jag har varit i IT-branschen i 28 år och har väldigt god förståelse för branschen och dess utmaningar. Med min bakgrund med att bygga upp affärsområden samt driva affärer och ta hem stora åtaganden så tycker jag det ska bli roligt att få vara med och utveckla Softronic, säger Britten.
Britten arbetar idag som CIO på Villaägarna och avdelningschef för Digitala kanaler. Hon tycker det känns som ett naturligt nästa steg för hennes personliga utveckling att kliva in i en styrelseroll.
Jag tycker om kulturen och värderingarna som finns här, de känns äkta och familjära. Jag tror på den affärsmodell som Softronic har med IT-partnerskap. Nu när jag själv sitter på kundsidan och jobbar mer som beställare så kan jag se båda sidor. Det är lätt för leverantörer eller kunden att bara se sitt perspektiv, men här hoppas jag att jag kan bidra med mina dubbla perspektiv fortsätter Britten.
Med sin bakgrund som utvecklare, för att sedan bli projektledare, till att därifrån utveckla affärsområden och driva själva affären tycker Britten det ska bli kul att vara med och driva Softronic strategiskt.
Ett av Softronics branschsegment är medlemsföretag. Britten som själv varit konsult hos Brandskyddsföreningen och nu även arbetar på ett medlemsföretag som Villaägarna säger att hon med sin bakgrund lättare kan förstå medlemsorganisationernas utmaningar och hur de resonerar.
Dessutom har jag från min tid på Cybercom arbetat mycket med offentliga upphandlingar så det känns som om det träffar väldigt rätt och är ”spot on” med bland annat Softronics erbjudande.
Hon tror att precis som många andra aktörer i branschen att en av Softronics utmaningar är rekryteringsområdet.
Genom att fortsätta utveckla sina medarbetare kontinuerligt och erbjuda intressanta och utvecklande uppdrag kan Softronic bli ett än starkare varumärke på marknaden.
Britten tillägger:
En annan utmaning som Softronic har är att bli tydligare i sitt budskap på marknaden. Softronic har en gedigen erfarenhet och över 700 kunder, men det är få kunder som vet om hela Softronics erbjudande. Här skulle Softronic behöva synliggöra allt bra vi gör lite mer. Vi har en otrolig portfölj med intressanta kunduppdrag och här finns det möjlighet att visa upp mer av vår kompetens och därigenom stärka Softronics varumärke.
Privat så engagerar sig Britten mycket inom gymnastiken. Hon är en engagerad ledare och domare inom Nacka gymnastikförening (Nacka GF) och brinner för ungdomar och gymnastiken.
Varmt välkommen Britten!