Nyheter | 7 apr 2021

Digitaliseringsresa med fokus på medborgarnytta

Kinda Kommun lanserade i förra veckan Kommun-Kim som sin digitala medarbetare. Kommunen ser det som ett naturligt steg i sin fortsatta digitaliseringsresa med fokus på medborgarnytta. I denna intervju berättar Malin Forsberg, Informations- och marknadsföringsansvarig på Kinda kommun, om hur Kommun-Kim mottagits internt samt kring deras fortsatta satsning inom digitalisering.

Hur kom kommunen först i kontakt med Softronic och Kommun-Kim?
– Vi kom i kontakt med Kommun-Kim genom ett seminarium som en medarbetare av oss lyssnade på.

Kan du berätta bakgrunden till varför ni ville anställa Kommun-Kim, kommunens nya digitala medarbetare?
– Det kändes som ett naturligt steg i vår digitaliseringsresa med fokus på medborgarnytta. Vi ser det som en service till våra medborgare och övriga besökare på vår hemsida där Kommun-Kim kan fungera som en första kontakt med kommunen.

Hur har Kommun-Kim mottagits internt i kommunen, vad har ni fått för reaktioner?
– Alla har tyckt att det varit riktigt roligt och Kommun-Kim har fått många intressanta frågor i samband med våra interna test, till exempel om hen är gift! I övrigt har vi sett tydliga fördelar och sett en möjlighet att säkra upp att informationen på vår hemsida är den som medborgaren efterfrågar.

Vad har ni för målsättning med Kommun-Kim?
– Vår tanke med att anställa Kommun-Kim var att medborgarna ska få en utökad hjälp och kunna interagera med kommunen även utanför kontorstider. Här tror vi att Kommun-Kim kan besvara frågor som vi annars hade fått in via e-post. Det är en win-win situation där medborgaren får svar direkt och vi sparar tid som kan läggas på annan handläggning.

På vilket sätt ser ni att Kommun-Kim kan bidra till att förbättra servicen till medborgare och utveckla er verksamhet?
– Framförallt ser vi att våra medborgare får möjlighet till interaktion med kommunen utanför ordinarie arbetstid. Det är ett bra komplement till sökfunktionen på vår hemsida och kan ge oss information kring hur och vad medborgarna söker efter och hur vi kan säkerställa att informationen på sidan är den som medborgarna vill läsa.

Hur jobbar ni med digitalisering och utveckling i kommunen, vad har ni för strategi? Har ni några fler spännande projekt på gång?
– Vi har precis beslutat om en digitaliseringsstrategi och ser bland annat över våra processer och vad som skulle kunna automatiseras (RPA). I samband med att vi presenterar Kommun-Kim på vår hemsida har vi även uppdaterat vår layout för att bli så tillgängliga som möjligt.

 

Relaterade länkar:

Kontakt