Service – en viktig del i Softronics företagskultur

Nyheter | Publiceringsdatum: 9 jul 2019

Softronics huvudkontor ligger precis vid kajen vid Hammarby Sjöstad i Stockholm. Merparten av de 450 medarbetarna på Softronic jobbar här.

Camilla och Lena arbetar på plan 8 som är Softronics konferens- och representationsvåning för besökare. De är det första du möter när du kommer till Softronic och är en viktig del i att bygga den familjära stämning som finns på kontoret. Camilla och Lena tar hand om både medarbetare och kunder och ser till att allt praktiskt fungerar på kontoret.

Camilla jobbar som receptionist och har hand om telefonväxeln samt en del administrativa uppgifter såsom hantering av avtal.

– Jag började på Softronic 2005, då var jag anställd på Manpower men blev fast anställd efter ett år, säger Camilla.

Lena arbetar som servicevärdinna och detta innebär att serva både personal och kunder med allt möjligt. Bland annat beställer hon förtäring till olika möten (frukost, lunch, fika) samt gör inköp av bland annat kontorsmaterial.

– Jag har jobbat sedan 1991 men då på Consultus som sedan blev uppköpt av Softronic 1999, säger Lena.

Camilla och Lena har olika roller, men bådas fokus är att serva kunder och medarbetare vilket är något de tycker om. De jobbar mycket tillsammans och hjälper varandra vid behov.

– Jag tycker om att ha den första kontakten med dem som besöker Softronic. Det är viktigt för mig att få dem att känna sig välkomna när de kliver in i våra lokaler, säger Camilla.

Lena håller med och tillägger:
– Att få jobba med människor det tycker jag om. Det är kul att få känna sig uppskattad och att det jag gör betyder något för vår personal och våra kunder.

Att ge god service är mycket viktigt för Softronic och för både Lena och Camilla handlar det om att vara tillgängliga och hjälpsamma och att alltid ha ett positivt bemötande, dvs. att se till att Softronics kunder och medarbetare trivs och mår bra.

– Vi trivs också jättebra i våra fina lokaler. Det gör att det känns extra kul när arbetsmiljön är trevlig, säger Lena. Hon fortsätter:
Det är också skönt att det är ett så pass självständigt jobb.

Camilla håller med och avslutar:
– Vi är stresståliga, positiva och du kan alltid lita på oss i alla lägen. Det är viktigt när det gäller ett serviceyrke.