Omnichannel är en miljö där fysisk butik och e-handel kopplas samman med affärssystem så att ett sömlöst ekosystem skapas för kunden, sälj- och efterarbete. Kunder, artiklar, priser och kampanjer slår igenom i alla kanaler och system som då möjliggör för bolaget att fokusera på säljstrategi snarare än administration och teknik. Inga separata kassasystem krävs heller utan all försäljning går via e-handelsmotorn.
Många kunder väljer att gå mot en omnichannel-strategi då företagen tillåts att på ett effektivt sätt nå ut till alla kunder, oavsett kanal, med samma information och samma erbjudanden. Lösningen minimerar det administrativa arbetet och kunden möts av samma information överallt. Sälj blir också lättare då säljprocessen flöda fritt mellan de olika ytorna web och fysisk butik.
Softronic jobbar kontinuerligt med att utveckla sitt omnichannel-erbjudande. Utöver kontinuerligt arbete med prestandaoptimering jobbar vi med AI för att ta fram den nya digitala online-säljaren. Vi arbetar också med att på ett enklare sätt möjliggöra för kunden att påbörja ett köp hemma och avsluta det i butik men också tvärtom, möjligheten att påbörja ett köp i butik som man sedan eventuellt kompletterar och avslutar hemma. Vi för också diskussioner om hur man kan utveckla logistiken för leverans av varor. Vi ser en framtid där fler och fler butiker blir showrooms där kund lägger sin beställning vilket istället ställer höga krav på fraktmöjligheterna. För att kund ska acceptera den här typen av köp måste den beställda varan kunna levereras på mycket kort tid, helst innan kunden hunnit hem igen.