Procon Digital har inlett ett samarbete med Softronic gällande Kommun-Kim

Procon Digital har inlett ett samarbete med Softronic gällande Kommun-Kim

IR Nyheter | 27 jan 2021

Fokus för parterna är att öka servicegraden och den digitala självbetjäningen i Sverige. Genom Procons digitala självbetjäningslösningar placerade på olika platser där många av kommunens invånare dagligen vistas får kommunen ett effektivt informationsfönster. Samtidigt som kommunens digitala medarbetare, chatboten Kommun-Kim kan svara på frågor dygnet runt.

– Softronic och Procon Digital har ett antal gemensamma kundrelationer i Sverige, och det kändes naturligt att ingå ett samarbete för att skapa bästa möjliga lösningar för dem. Vi vill både var för sig, och tillsammans, tillhandahålla den bästa servicen och öka informationsspridningen till invånarna. För Procon specifikt innebär det att leverera de bästa digitala självbetjäningslösningarna, säger Sverigechefen Jörgen Lundin, på Procon Digital Sverige.

Chatboten Kommun-Kim levereras idag till 13 kommuner i Sverige. Hen svarar på de vanligaste frågorna om kommunens service dygnet runt. Det kan handla om öppettider, avgifter, guidning till mer information etc. Kommun-Kim frigör resurser på lång sikt och ger kommunens medarbetare mer tid för det personliga mötet när det krävs.

Per Adolfsson, VD på Softronic säger:

– Det känns väldigt roligt att vi får möjlighet att samarbeta med Procon Digital. Kommun-Kim integreras i Procons självbetjäningslösningar och kan svara på frågor om kommunens verksamhet på allmänna platser där medborgarna befinner sig, såsom medborgarkontor, idrottsanläggningar, bibliotek med mera.

Procon Digital har skapat smittskyddskiosken Procon DigiClean som innebär att invånarna kan sprita sina händer samtidigt som de kan chatta med Kommun-Kim.

– Hen kan även svara på frågor rörande Corona-viruset, uppmuntra till att invånarna håller distans och spritar händerna. Vi ser fram emot att tillsammans med Procon fortsätta leverera högklassig service till Sveriges kommuner, avslutar Per.

KONTAKTPERSONER

Per Adolfsson VD, Softronic AB (Publ)
per.adolfsson@softronic.se
Tel: +46 70-775 78 50

Jörgen Lundin, Sverigechef Procon Digital Sverige
jorgen.lundin@procondigital.se
Tel: +46 70-778 83 60

Om Softronic
Goodtech – teknik som gör gott i samhället. Vi erbjuder innovativa digitala lösningar som hjälper företag och organisationer att skapa verklig samhällsnytta. Våra tjänster inom IT och management spänner från rådgivning och nyutveckling till förvaltning och drift. Kunderna är främst medelstora och större företag och organisationer i Sverige. Softronic som grundades 1984 är börsnoterat på Stockholmsbörsen, Nasdaq OMX, och har ca 430 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arjeplog. www.softronic.se

Om Procon Digital
Norska Procon Digital AS bildades 1990, och har sitt Sverigekontor i Bromma nordväst om Stockholm. Procon Digital har utvecklat många digitala självbetjäningslösningar och levererar kompletta digitala infokiosker och skärmar med bolagets olika program -och innehållslösningar. Idag återfinns företagets lösningar i ett -80 tal kommuner och närmare 200 banker i Norge och Sverige. Förutom dessa marknadsområden hittar du även över 500 st. Procon Patientkiosker för registrering och betalning på läkarstationer och sjukhus spridda över hela landet, inklusive vid alla sjukhus som är anslutna till Helse Nord i Norge.

Pressmeddelande (PDF)