Blogg | 15 maj 2020

Why, How, What?

Har du lyssnat på Simon Sinek´s TED-talk kring Why, How, What? Vincent Lenngren, konsult på Softronic, arbetar med automatisering och chatbots och gör här ett försök att beskriva vad som driver honom och varför han gör det han arbetar med idag. Han ger även sina tre bästa tips för att komma igång med automatisering.

Simons TED-talk har verkligen varit en inspiration för mig som gör att jag börjat fundera mer kring vad som levererar värde och varför jag gör det jag gör om dagarna.

Varför håller jag på med automatisering?

En uppgift som genomförs om och om igen dvs. repetitivt, känns inte meningsfullt att genomföra. Det är delvis egoistiska skäl, jag tycker helt enkelt inte om att göra samma arbetsuppgift om och om igen. Jag tål inte att se rutiner som inte genererar värde för intressenterna i det projekt jag arbetar i.
Rent konkret vill jag inte cykliskt svara på samma fråga eller manuellt sammanställa information i Excel. Datorn är bättre på det än vad jag är.

Hur arbetar jag med automatisering?

Jag utbildade mig och certifierade mig på Boosts Virtuella Assistent. Jag lärde mig hur jag ska designa och träna en chat-robot (chatbot) för att människors frågor ska få rätt svar automatiskt, dygnet runt. Jag bollar även frågor med mina kollegor som arbetar med Robotic Process Automation (RPA). Dessutom tränar jag nu Softronics egenutvecklade chatbot.

Vad är det jag erbjuder?

  • Jag och resten av Softronic kan avlasta dig från att sitta hela dagarna och svara på samma frågor om och om igen.
  • Vi kan minska tiden det tar för dina kunder att få svar på sina frågor.
  • Vi kan minska dina kostnader för införande och för förvaltning av lösningar för detta.
  • Vi kan hjälpa dig med förändringsarbetet så att du får med allt och ser till så att alla är med på tåget. Ledningsnivå, processer samt alla medarbetare bör involveras.

Konkret kan jag och mina kollegor ge dig bättre förutsättningar att rida på vågen av förändring som sveper fram i stället för att dras ner. Intäkterna riskerar att minska och då måste organisationen bli mer effektiv. Automatisering frigör tid till att vara kreativ och frigör tid att ta hand om komplexa problem.

Nu låter detta som säljsnack – och det är det också till viss del. För mig är det viktigt att vi alla skapar värde. Det värde vi tillför ska bidra till effektiva processer. Då arbetar människor med meningsfulla och intressanta saker. Jag tror på att det ger en ökad arbetsglädje och att det ger energi i en verksamhet samtidigt som man driver verksamheten framåt.

Tre tips för att komma igång

Så här kommer mina tre bästa tips för dig som vill komma igång med automatisering:

  • Börja med en viktig process som tar mycket tid och som görs om och om igen. Det kan vara e-post som ska skapar ärenden, korta telefonköer eller hjälpa användare att hitta rätt information.
  • Våga börja! Titta på ett konkret exempel, arbeta med det, misslyckas och dra lärdomar. Vänta inte tills ni har en perfekt plan, då är tiden bortslösad.
  • Tänk på hur lösningen ska skalas upp. Ni kommer att behöva personal som kan arbeta tekniskt med att träna chatboten eller skruva i processer. Dessutom är det medarbetarna som kan er verksamhet bäst.

Kontakt

Har ni några funderingar kring hur du kommer igång med automatisering eller chatbots hör av er till min kollega Emil Bengtsson, Telefon: 070-881 30 92, E-post: emil.bengtsson@softronic.se

Inlägg skrivet av Vincent Lenngren för copyright Softronic AB.