Blogg | 1 jul 2020

Kvalitet kräver träning och erfarenhet

För att leverera en chatbot med hög kvalitet och för att det ska bli ett effektivt stöd och underlätta för kundtjänsten är det viktigt med kunskap om hur en chatbot fungerar samt i att träna chatbotten.
I detta inlägg reflekterar Vincent Lenngren kring sin egen del i att träna en chatbot och vikten av att ha ett team av kollegor för att få ett så bra resultat som möjligt.

Jag jobbar som analytiker och chatbot-tränare för Softronics chatbottleveranser. Det är ett roligt och utvecklande arbete. Jag lär mig något nytt varje dag. I och med att jag sitter och analyserar och granskar loggarna från olika chattar upptäckte jag vid ett tillfälle att min senaste träningsinsats så hade mina förväntade förbättringar i några fall blivit försämringar. För att bli säker på att min reaktion var rätt började jag att analysera skillnaderna mellan de senaste loggarna.

Efter det kontaktade jag två av mina kollegor som båda kunde peka ut en trolig felorsak. Tillsammans tog vi fram en åtgärdsplan som jag nu börjat arbeta efter. Felet bottnar i att jag rubbat en fin balans när jag lade till flera valideringsmeningar från samtalsloggar.

Det jag vill ha sagt med detta är att i dagens läge är träning av chatbottar ett hantverk där många olika parametrar vägs in. Fram tills att man hittat det bästa sättet kan det ta flera försök och misslyckanden. I slutändan är jag beroende av att konsultera kollegor när jag stöter på beteenden jag inte kan förklara.

Det här är ett exempel på varför det är viktigt att välja en stark partner när man inför en chatbot i sin verksamhet.

Därför ska du som står inför valet att välja en chatbottleverantör tänka på detta:

  1. Välj inte en för enkel lösning för att spara pengar, du kommer snabbt stötta på begränsningar och det blir dyrare i längden.
  2. Sätt av en budget för att få din personal kompetent inom design och träning så du får maximal nytta för användarna.
  3. Välj en leverantör som har erfarenhet och gjort detta många gånger tidigare. Kunskapen som finns bakom är oerhört värdefull.
  4. Våga gå i produktion tidigt, det är först då den verkliga nyttan kommer och du får insikt i hur dina användare ställer sina frågor på riktigt.

Jag gillar att utvecklas och tycker om att förstå hur saker hänger ihop. Det är bra egenskaper i min roll som analytiker och tränare. Sen har jag ett fantastiskt team bakom som stöttar och hjälper mig.

Det är många roller som behövs för att hjälpa dig på vägen och för att du ska få den kvalitet som dina användare/kunder önskar. Exempelvis AI-tränare, utvecklare, projektledare och verksamhetskonsulter – tillsammans har vi erfarenheter som kan stötta dig i samband med ett chatbottinförande.

Blogginlägg skrivet av Vincent Lenngren för Softronic AB.

Andra blogginlägg skrivna av Vincent: