RPA-robotar snabbar upp IF Metalls A-kassa
Sedan Corona-utbrottet började har antalet arbetslösa i landet ökat dramatiskt, vilket har gjort att A-kassorna har fått en markant högre arbetsbelastning. RPA kan vara lösningen för att effektivisera och ge bättre service.
Softronic har inlett ett samarbete med IF Metalls a-kassa som innefattar bland annat utveckling och drift av RPA-robotar för att hantera standardiserad kommunikation och därigenom avlasta handläggare.
Utveckling och drift av RPA-robotar innefattar även inkommande meddelanden från Arbetsförmedlingen, en process som nu har kartlagts och till stor del automatiserats.
Resultatet är att roboten nu är verksam 24/7 och redan under första månaden hanterat mer än hälften av denna typ av meddelanden.
RPA är en framtidsteknologi som vi ser kan hjälpa oss att ge våra medlemmar snabbare hjälp.
Joakim Selling, IT-chef på IF Metalls a-kassa
Vad är RPA?
RPA, Robotic Process Automation, skapar snabbt värde genom att automatisera repetitiva arbetsuppgifter. Tekniken ger värdefull information och underlag om hur en automatiseringslösning kan se ut, vilka problem man kan lösa och vilka möjligheter som öppnas utifrån specifik affär och miljö. Med RPA går det att automatisera det vi gör framför datorn utan integration med bakomliggande system, antingen helautomatiskt eller som ett arbetsflöde som styrs och beslutas av personalen.