Softronic hjälper sina kunder öka försäljning och omsättning genom e-handel

Karriär | Publicerings datum 26 maj 2021

Vi tog ett snack med Lars Karlsson, Senior webbutvecklare samt teknisk projektledare med fokus på e-handel. Han har jobbat på Softronic i drygt 7 år.

Lars Karlsson

Kan du berätta vad som är roligast med ditt jobb?
Det förändras såklart med tiden men idag så skulle jag säga att det framförallt är tre saker.

  1. E-handel är ett område som många har en relation till, nästan alla har handlat på nätet. Det leder ofta till intressanta diskussioner och roliga exempel på både positiva och ibland även ”negativa” upplevelser av e-handel.
  2. Att de projekt man levererar och förbättringar man gör, är lätta att utvärdera och analysera resultat på. Att driva försäljning genom att utveckla bra tjänster och produkter och därigenom enkelt se resultatet för kunden i form av ökad konvertering det är något som ger mig en känsla av att jag levererar något bra.
  3. Inom e-handelsområdet finns även möjligheter till regelbunden kompetensutveckling. Det finns många appliceringsmöjligheter i olika nya tekniker såsom AI & ML så du får hela tiden utvecklas och stärka din kompetens. Att arbeta med detta tillsammans med kollegor och kunder gör att man upplever arbetet väldigt dynamisk och det är roligt att gå till arbetet.

Kan du ge något tips till de som behöver en ny e-handel – vad man ska tänka på?
Som alla satsningar är det viktigt att man har en bra grund att stå på i form av en klar ”målbild”. Denna process är vi från Softronic ofta med i, speciellt med de kunder som inför e-handel och där vi sedan tidigare har en kundrelation.

Jag rekommenderar att använda ”SMARTa” mål och att snabbt identifiera mål som ”Time To Market”. Att plattformen möjliggör ”Proof of Concept” är en nyckelsten tidigt i projekten. ROI är viktigt för att ha en bra uppföljning vid större ”förbättringar” som man sedan vill införa, men kan vara svårt att ha en klar bild på tidigt i en satsning. Att dock ha det i åtanke är väldigt viktigt.

E-handel handlar ofta om att kunna anpassa sin butik och erbjudanden till olika målgrupper. Att arbeta med mätbarhet och spårbarhet är viktigt, men är tyvärr ett område som ofta missas. Man kan då riskera kostsamma utredningar senare i projekten om ”varför blev det så här”, istället för det önskade utfallet. Det är även viktigt att arbeta med avancerade kampanjmotorer för att kunna driva försäljning.

Vad är du mest stolt över i ditt arbete?
Att hjälpa våra kunder att öka försäljning och omsättning. Leverera lösningar på tid och enligt beräknade kostnader är också, när det sker, en av de sakerna jag är mest stolt över.

Hur spenderar du din fritid?
Under pandemin har jag spenderat ganska mycket ledig tid på landet och arbetat i trädgården. Sen cyklar jag på landsvägscykel och tränar en del. Jag har dessutom ett ganska stort teknikintresse utanför IT, bland annat flyger jag drönare och andra radiostyrda leksaker såsom helikoptrar, båtar och bilar. Jag bjuder gärna kompisar och vänner på mat och delar en flaska vin. Denna sommar är planen ett husbilsäventyr med paddling i ”Blå kusten” i Sankt Annas skärgård där jag kommer ifrån.

 

Relaterade länkar