Vi har intervjuat Dan Milestad som är en av paneldeltagarna på konferensen Framtidens kundservice som äger rum 6–7 november i Kista.
Syftet med konferensen är att nå deltagare som vill skapa en kundservice i världsklass med kunden i fokus. Under två dagar får deltagarna chansen att lyssna till hur bolag arbetar med att förflytta sig från gårdagens kundservice till ett modernt kundcenter.
Du ska vara med som deltagare i panelen kring framtidens kundservice. Vad har du för förväntningar inför ditt deltagande?
– I panelen finns representanter från flera olika privata företag och offentliga organisationer vilket kommer innebära många olika perspektiv på frågeställningarna. Att få chansen att lyssna in och diskutera de olika utmaningarna som respektive deltagare har på sin hemmaplan, ska bli oerhört intressant och spännande.
Vad kan du bidra med?
– Jag representerar både kundsidan och leverantörssidan eftersom jag 16 timmar om dygnet är en privatperson. Som privatperson kan jag bidra med att beskriva vilka förväntningar jag som kund har då jag väljer mellan olika företag. Ett företag med dålig kundservice kommer tappa mig som kund tämligen omgående. Som leverantör vill jag avdramatisera processen att införa digitala medarbetare eller s.k. AI-chatbots för att snabbt förbättra kundservicen.
Idag finns enkla verktyg med hög kvalitet som snabbt kan bidra till att förbättra kundservicen från ”OK” till ”Världsklass”. Ytterligare effekter som erhålls vid ett införande av digitala medarbetare är att samma typer av ärenden alltid hanteras likadant och alltid med samma kvalitet. En digital medarbetare har aldrig en dålig dag. En annan utmaning som många kundserviceorganisationer ställs inför är hög personalomsättning. Om man kan ta bort repetitivt och monotona arbetsuppgifter med hjälp av en digital medarbetare, så blir kundservicearbetet mer utmanande och utvecklande för den enskilda medarbetaren.
På vilket sätt tror du att kundtjänsten kan komma att förändras i framtiden?
– Kundtjänsten kommer behöva erbjuda stor grad av automation så kunderna kan få hjälp 24/7 året runt.
Softronic är även med och ställer ut under konferensen – vad kommer ni visa upp?
– Vi kommer att visa några bra exempel på digitala medarbetare som redan i dag skapar värde hos våra kunder. Vi vill även avdramatisera ett införande av en digital medarbetare genom att påvisa enkelheten och snabbheten i ett projekt som snabbt skapar kundnytta.
Vad behöver företag göra för att våga ta steget till att köpa in ”Conversational AI”.
– Om en verksamhet intar perspektivet utifrån och in då kommer man att inse att införandet av exempelvis ”Conversational AI” inte är en fråga om ”om” utan frågan handlar enbart om ”när”. Det gäller dock att man har ett mod att införa en digital medarbetare och att snabbt komma ut med densamma i verklig produktion. Det är då, när den digitala medarbetaren hanterar verkliga kunder, som den ständiga förbättringsresan börjar och effekthemtagningen accelererar. Hur och varför? Välkommen till vår monter så berättar vi mer!
Kontakt
Vill du veta mer om hur Softronic kan hjälpa dig med att implementera ”Conversational AI”, kontakta:
Dan Milestad
Telefon: 070-691 44 97
E-post: dan.milestad@softronic.se
Vårt AI-team har tillsammans mer än 30 års erfarenhet av att införa ”Conversational AI”/chatbottar i olika branscher. Våra projektleveranser resulterar snabbt i hög verksamhetsnytta och förbättrad kundupplevelse:
- 80 % av alla användare får den hjälp de behöver via chatten
- 92 % tycker att de får ett trevligt bemötande
- 98 % träffsäkerhet i chattsvaren