Tar manuella processer onödigt lång tid? Har du komplexa uppgraderingar? Får du ingen bra överblick över era kunder? Detta är några av de anledningar som Cajsa Winnberg, applikationskonsult och säljare av Microsoft Dynamics 365 CRM, lyfter upp i detta blogginlägg.
Kanske har du hittat hit för att du kände igen dig i den videon vi postade på LinkedIn kring varför många byter CRM-system. Har du inte sett den hittar du den här!
Min roll på Softronic innebär att jag är med i projekt (från uppstart till förvaltning), den innebär också att jag svarar på upphandlingar och presenterar lösningar för potentiella kunder.
Jag har listat 5 anledningar till att många byter CRM eller startar upp CRM-projekt som jag ofta stöter på.
Hoppas du tycker det är intressant läsning!
1. Komplexa uppgraderingar
Flera företag och organisationer vi arbetar med har byggt in sig själva i egengjorda CRM system, där de nu låsts fast. Det blir komplexa uppgraderingar och högt personberoende. Ofta väldigt kostsamt att underhålla i längden. Vore det inte skönt att i stället ha en leverantör som kontinuerligt utvecklar produkten och har flera uppgraderingar om året (som sker sömlöst för era användare)?
2. Dålig överblick av era kunder
För att kunna bygga bättre relationer till era kunder krävs en bra överblick. Kunderna vill känna sig sedda av er och att informationen de får är relevant. Med en bra överblick eller en 360 graders vy av kunden kan ni skapa personliga utskick, bättre uppföljning och jobba mer proaktivt med era kunder.
3. Manuella processer som tar onödig tid från era användare
Användarvänligheten i ett CRM är otroligt viktig. Ett system kan ha hur många anpassningar som helst, men om era användare struntar i att logga sina aktiviteter kommer inte CRMet att uppfylla sin potential. Många manuella processer kan automatiseras för att förbättra effektiviteten och användarvänligheten för era användare.
4. Flera system som inte pratar med varandra
Ofta visas systemkartor vid upphandlingsmaterial eller nulägesbeskrivningar, dessa brukar visa på flera olika system som inte pratar med varandra. Användare kan behöva exportera och importera listor för att få den senaste data i respektive system. Användare kan också manuellt behöva uppdatera samma saker i flera olika system, som tar mycket tid och det finns hög risk att något missas. Med öppna APIer kan flera system integreras mot varandra och ibland till och med slopas då funktionen redan finns.
5. Växt ur befintligt crm
Denna punkt och punkt 4 är och petar på samma ämne – Plattform. En vanlig anledning till byte av CRM system är att man har växt ur sin nuvarande lösning. Kanske har ni blivit för många användare eller så behöver andra avdelningar också systemstöd men det finns inte hos nuvarande leverantör. Välj ett CRM som ni kan växa med, där ni kan börja med en applikation och sen utöka eftersom ert företag växer
Nu kanske du känner igen er CRM situation i en eller flera anledningar här ovan och tänker att ett CRM projekt kanske behövs för er organisation. Vart kan du då hitta ett CRM som kan lösa alla de här problemen?
Självklart har jag svaret på lösningen, hör av dig till mig så kan vi diskutera dina utmaningar.