Framtidens matproduktion

Blogg | Publiceringsdatum: 28 nov 2019

färdigpackad mat och produkter

En av våra trendspaningar under november gjordes på livsmedelsmässan Nordic Organic Food Fair i Malmö av två av våra lokala experter på området, Torbjörn Andersson och Gea Alsterberg.

Som mässans namn antyder var det stort fokus på ekologiska produkter och det fanns mycket nytt att både smaka på och höra om. Inte helt oväntat var det stort fokus på hållbarhet, hälsa och lokalproducerat. I den senare kategorin fanns det gott om nyheter på dryckesfronten, både med och utan alkohol. Det var också väldigt roligt att se många mindre producenter från länder som vi kanske inte till vardags i Sverige förknippar med ekologisk livsmedelsproduktion, exempelvis Rumänien, Litauen och Estland, på jakt efter möjlighet att etablera sig på den nordiska marknaden.

Nedan delar vi med oss av några korta spaningspunkter om sådant som vi tror är viktigt att tänka på inför framtiden.

  • Satsning på hållbarhet för allas bästa. Vi såg mycket rena naturmaterial såsom halmstrå som sugrör, vaxdukar istället för plastfilm och stor medvetenhet kring val av förpackningsmaterial. Ökad transparens genom försörjningskedjan tycks också vara en av framtidens stora satsningar och många tillverkare presenterade ett cirkulärt perspektiv med konkreta förslag på hur man skulle kunna använda restprodukter.
  • Mer veganskt åt alla. Flera innovativa producenter hittar på nya sätt att tillverka icke-animaliska produkter. Målgrupp var allt från inbitna köttätare till erfarna långtidsveganer. Det visades även upp vegetabiliska katt- och hundfoder (dock lägger Softronic ingen värdering i om det är bra eller dåligt).
  • Hälsofrämjande produkter, främst baserade på råvaror från växtriket med unika skönhets- och hälsofrämjande egenskaper. Helst ska det såklart också vara lokalproducerat, som den kallpressade camelinaoljan från Sörmland med sin ovanliga sammansättning av Omega 3, 6 och 9. Simris Alg är ett annat exempel på en svenskproducerad vegetabilisk variant av de efterfrågade omegaoljorna. Återkommande var också att många av de skönhetsrelaterade produkterna som visades kunde användas både invändigt och utvändigt.
  • Mindre produktionsvolymer. Den ständiga jakten för att minska matsvinnet och ökade krav på spårbarhet leder till minskade storlekar på produktionsbatcher vilket därmed ökar säsongsvariationerna i produktion. Mindre volymer och mer säsongsbetonat sortiment kan tänkas leda till fler omställningar för producenter och i vissa fall mer nischade produkter.
  • Mindre och smartare förpackningar. Ett ökat antal singelhushåll, önskemål om att prova nya produkter och större medvetenhet kring matens klimatpåverkan får många att efterfråga mindre storlekar på förpackning och möjlighet att återförsegla eller enkelt dela för att frysa in för senare användning. Livsmedelsproducenterna möter behovet från konsumenter med mindre och smartare förpackningar och även många nedbrytningsbara sådana.

Att hålla koll på trender och utveckling inom livsmedelsbranschen är viktigt för oss för att kunna förstå våra kunders tillvaro. Det är en förutsättning i arbetet med att vidareutveckla vårt erbjudande kring Foodware 365 och för att kunna ge våra kunder på området goda råd.

Följ vår Foodware-sida på LinkedIn för att ta del av nyheter som rör just livsmedelsbranschen och tveka inte att hör av dig till oss om du vill veta mer!

Kontakt

Har du frågor kring Foodware eller vill diskutera era utmaningar, hör av er till oss.

Torbjörn Andersson
Torbjorn.Andersson@softronic.se
Telefon: +46 708 813 261

Gea Alsterberg
Gea.Alsterberg@softronic.se
Telefon: +46 709 343 461